BLOGU LU' OTRAVĂ

Wednesday

15

March 2017

2

COMMENTS

Istoria celor mai populari pantaloni

Written by , Posted in Diverse

IMG_9734

Este fara indoiala cel mai popular si mai comod obiect vestimentar, a fost purtat de la James Dean pana la Pablo Picasso si de la Marilyn Monroe pana la Jane Birkin si de la Kurt Cobain pana la Dr.Dre. Nu cred ca exista persoana pe lumea asta care sa nu aiba cel putin o pereche in sifonier. Usor de purtat, extrem de comozi, usor de accesorizat, buni si cu un tricou alb si adidasi in picioare pentru o plimbare in oras dar la fel de bun cu un sacou si o pereche de pantaloni pentru un eveniment. Potrivit in orice situatie si in orice moment al zilei, fie ca mergi la serviciu cu ei, intr-un club sau la film. Am multe perechi in sifonier si ii folosesc zilnic. Ce sa mai sunt comozi, practici si mai ales utili si despre ei vorbim in materialul asta.

Unul dintre cele mai puternice simboluri americane, isi are originea, de fapt, pe vechiul continent Europa. Cu 500 de ani in urmă, pescarii din Genova purtau un soi de pantaloni confectionat dintr-un material foarte rezistent pe care l-au botezat “jean”. Marina genoveza avea nevoie de pantaloni rezistenti pentru marinari, iar panza de denim intrunea toata aceste calitati. Termenul de “blue jeans” provine din expresia franceza “bleu de Genes”, ceea ce insemana “albastru de Genova”.

Mult mai tarziu, la jumatatea secolului XIX, americanii imprumuta termenul pentru a denumi pantalonii cunoscuti in intreaga lume sub numele de “jeans”. Si lucrurile incep sa se miste. Popularitatea denimului era in crestere asta pentru ca era mai rezistent si mai scump decat ”jean-ul”, si chiar daca cele 2 tesaturi erau similare intr-un fel, existau diferente majore intre ele: denimul era făcut dintr-un fir albastru și unul alb; celalalt era realizat din 2 fire de aceeasi culoare. Ele se deosebeau si prin modul de utilizare: denimul, era rezervat hainelor de lucru, acolo unde era nevoie de durabilitate si confort, celalalt era destinat celor care nu desfasurau o muncă bruta.

IMG_9728IMG_9742

Denim = facut celebru de Levi Strauss, demin-ul vine din Europa, fiind, de fapt, “serge de Nimes”, un material textil originar din Nimes (Franta)

Istoria blugilor moderni este strans legata de tanarul Levi (Loeb) Strauss, un emigrant bavarez ajuns in America, in 1847, impreună cu mama sa si cele 2 surori. Declansarea Goanei dupa Aur l-a facut sa paraseasca New York-ul si sa se mute in San Francisco. Motivul? Cautatorii de aur americani aveau nevoie de haine rezistente, iar Levi Strauss devine, in 20 de ani, cel mai serios comerciant care aproviziona cu marfa de buna calitate micile magazine din vest. Jacob Devis, un croitor evreu din Letonia care acum locuia in Reno, Nevada, devine un mare client al atelierului lui Levi Strauss, iar în 1873 ii propune acestuia sa porneasca impreuna o afacere. Davis ii cere lui Strauss sa imbunatateasca durabilitatea pantalonilor clientilor sai, acesta a observat ca minerii se plangeau ca buzunarele acestor pantaloni nu erau suficient de rezistente pentru nevoile lor, asa ca a decis sa le intareasca prin niste tinte metalice.

IMG_9773IMG_9753

“Thomas Pynchon looks exactly like Thomas Pynchon should look. He is tall, he wears lumberjack shirts and blue jeans. He has Albert Einstein white hair and Bugs Bunny front teeth.” – Salman Rushdie

“Povestea spune ca in timpul Goanei dupa aur in 1870, municitorii purtau blugi pe santiere, dar acestia nu erau rezistenti si se rupeau sau se descuseau. Din aceasta cauza, sotia unui muncitor s-a dus la croitorul Jacob Davis si l-a rugat sa-i croiasca sotului o pereche de blugi pentru munca care sa nu se rupa atat de usor, aminteşte The Independent. Astfel, lui Davis i-a venit ideea de a echipa blugii cu capse in zonele cele mai supuse uzurii, precum buzunarele sau la baza fermoarului. Capsele au tinut la loc materialul iar astfel pantalonii s-au uzat mult mai greu.

IMG_9779 IMG_9783

La 20 mai 1873, cei doi parteneri de afaceri au primit brevetul de inventie cu numarul 139 121 din partea Oficiului american al Brevetelor si Marcilor. Se considera acea zi ca ziua oficiala de ”nastere” a blue-jeansilor. Pretul? Unul bun. O pereche de blugi din anul 1885 se vindea pe atunci cu suma de 1,5 dolari. Prima imbracaminte nituita, adica salopete de lucru din doc maro si denim albastru, a fost vanduta in 1873. In 1890 acestor pantaloni li s-a adaugat la denumire si numarul 501, pe care si astazi il putem regasi pe jeansi.

IMG_9788

Blugii sunt o posibilitate sa te exprimi.

Marca Levi Strauss devine tot mai cunoscuta iar compania se extinde pe zi ce trece, mai ales ca, incepand cu 1920, blugii cu buzunare devin cei mai folositi pantaloni din America. In 1902, Levi Strauss a murit iar pentru ca nu a avut copii, averea lui estimata atunci la sase milioane de dolari a inceput sa fie condusa de cei 4 nepotii ai sai. Pentru reamintirea inventatorului, casa in care s-a nascut a fost transformata in muzeu.

IMG_9794 IMG_9796

In anul 1935, Levi’s produce prima linie de pantaloni dedicati in exclusivitate femeilor. Dupa aproape 100 de ani de vanzari catre cowboy si agricultori, Levi Strauss & Co incepe sa-si vanda produsele la nivel national, pentru prima oara in anii ’50. Locuitori din toate zonele au avut, in sfarsit ocazia sa poarte jeansi originali marca Levi’s. Astfel, denimul a devenit popular in randul tinerilor, fiind un simbol al nonconformismului. Blugii devin tinuta obligatorie a clasei muncitoare, dar si a oamenilor care se opun conformismului si vor sa iasa din anonimat. Aparitia lui James Dean in “Rebel fara cauza” (1955) in jeansi si apoi apartitia vedetelor precum Marlon Brando, Elvis Presley sau Marilyn Monroe au facut din jeansi cel mai dorit obiect vestimentar pentru tineri.

IMG_9898 IMG_9912 IMG_9915

Denimul a inceput sa fie purtat in toate liceele americane iar in anii ’60 – odata cu aparita curentului hippi – blugii au devenit o expresie a libertatii si nonconformismului, dar si a feminismului. Blugii devin un simbol al tinerilor care demonstrau in America impotriva razboiului din Vietnam si propovaduiau Revolutia iubirii iar in statele comuniste blugii reprezentau “decadenta occidentala”. Imi aduc aminte ca asta era primul produs despre care se vorbea cand tata pleca in turneu in afara. Aducea blugi pentri el si pentru prietenii lui. Era unul dintre simbolurile occidentului. Imi aduc aminte cand am fost prima data la Berlin in Muzeul DDR cum erau prezentate 2 perechi de blugi. In RFG era o perecge de Levi’s 501 iar in RDG o pereche de blugi non nome care numai a blugi nu arata.

IMG_9812 IMG_9817 IMG_9827

Misterul buzunarului mic de la blugi

M-am intrebat de foarte multe ori care e treaba cu acel buzunar mic de la blugi. Conform unui articol de pe site-ul oficial al companiei Levi Strauss, acel mic buzunar de la blugi este un buzunar de ceas. In urma cu aproape 200 de ani, cand au fost inventati, blugii erau purtati in special de cowboy, iar acestia isi puneau de obicei ceasul in acel mic buzunar. “Primii jeansi aveau patru buzunare, unul in spate si doua in fata, plus cel mic, folosit pentru ceasuri. A fost introdus ca si protectie pentru ceasurile de buzunar, insa de-a lungul timpului a avut mai multe functii, purtand prezervative, monezi, ori bilete”, informeaza Levi Strauss.

IMG_9837 IMG_9869

In momentul in care scriu acest text, cifrele estimeaza ca in lume se vand anual peste 450 de milioane de perechi de blugi. Cel mai mare pret platit vreodata pe o pereche de jeansi este 46.532 dolari, suma cheltuita de Levi Strauss & Co in 2001, pe o pereche de blugi purtand marca Levis’s, gasiti in Nevada si datand din 1880.

Daca v-am convins sa va luati o pereche noua de blugi, o camasa, un tricou sau o geaca de blugi va astept la Levi’s in AFI Cotroceni, Baneasa Shopping City, Mega Mall sau Parklake Shopping Center in Bucuresti, Iasi Palas, Timisoara – Shopping City Mall, Constanta – City Park Mall sau Cluj – Vivo.

IMG_9739

Geaca cu stickere este facuta la magazinul Levi’s din Baneasa si poti sa personalizezi cum vrei orice pereche de jeansi, camasa sau geaca. Un sticker costa 15 lei si este cusut manual pe geaca fara niciun cost in plus. Toate hainele din aceasta postare fac parte din noua colectie pe care o gasesti in magazinele enumerate mai sus.

FOTO: Iuliana Popescu


2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *