10 spectacole de teatru pe care trebuie neaparat sa le vezi!
Written by Otrava, Posted in Teatru
Imi recomanzi o piesa de teatru? La ce teatru sa merg? Ce se mai joaca in stagiunea asta? Primesc destul de des astfel de intrebari si m-am gandit sa raspund printr-un material pe blog despre cateva piese de teatru care mi-au placut tare si pe care le recomand cu drag.
Pescarusul de Cehov – regia Andrei Serban la Unteatru
„Am primit bucuros invitația de a lucra la unteatru. Am regăsit atmosfera anilor mei de tinerețe de la La Mama din New York, același spirit prietenos și liber, o comunitate de artiști care, fără niciun considerent material, sunt animați de pasiunea de a face teatru altfel, de a descoperi “forme noi”. Și ideea acestor forme noi m-a dus direct la Treplev și la „Pescărușul”, o piesă care m-a urmărit toată viața și pe care nu am înțeles-o pe deplin, deși am montat-o în limbi diferite pe trei continente, de fiecare dată altfel. Sper ca această versiune să fie ultima și, deși nu vom putea dezlega misterul care face ca o poveste ce sfârșește în moarte violentă să fie catalogată de Cehov drept „comedie”, am încredere că împreună vom (re)descoperi paradoxul că în teatru singura permanență e starea de schimbare continuă. Dacă acceptăm că nicio concluzie nu e defintivă, putem porni în căutare.” Andrei Șerban
Foto: Adi Bulboacă
Spectacolul a primit 5 nominalizări UNITER 2019:
Sabrina Iașchevici, Cea mai bună actriță în rol secundar
Ionuț Vișan, Cel mai bun actor în rol secundar
Claudia Ieremia, Cea mai bună actriță în rol principal
Emilian Oprea, Cel mai bun actor în rol principal
Pescărușul de A.P. Cehov, regia Andrei Șerban, București – Cel mai bun spectacol
Eu l-am vazut in distributia asta: Silvana Mihai, Claudia Ieremia, Liviu Pintileasa, Sabrina Iaschevici, Constantin Cojocaru, Bogdan Nechifor, Vitalie Bichir, Florina Gleznea, Silviu Debu si Emilian Oprea. Mai exista o distributie in care ii puteti vedea pe Richard Bovnoczki, Alina Rotaru, Ionut Visan, Anghel Damian si Bogdan Cotlet. De AICI puteti cumpara bilete.
Pădurea spânzuraţilor după Liviu Rebreanu – regia Radu Afrim la TNB
„Nu vreau să pun în scenă cartea lui Rebreanu, vreau să chestionez puțin ce s-a întâmplat cu noi în suta asta de ani și unde suntem… S-ar putea să fie ambițios, riscant, kitschos, greșit, dar aș vrea să pun față în față soldații aceia care au luptat pentru ceva atunci, deși mulți nu știau pentru ce luptă, cu niște tineri din zilele noastre, cu niște dialoguri și întrebări Ce ați făcut în 100 de ani, cine eram noi la vârsta voastră, ce am făcut…”Radu Afrim. Bilete gasiti AICI.
Foto: Adi Bulboacă
“Pădurea spânzuraţilor, în regia lui Radu Afrim, de la TNB, nu numai că aduce textul lui Liviu Rebreanu în actualitate şi nu numai că face uz de cele mai noi mijloace estetice ale teatrului contemporan, dar face legătura cu situaţia politică din România, cu cea europeană în întregul ei, poate chiar mondială, adresând o întrebare valabilă pentru toată lumea astăzi: ”Unde / Încotro mergem?”. Marina Constantinescu, România Literară nr.2/2019 – Ce întuneric s-a lăsat pe pământ
În distribuţie: Alexandru Potocean (în rolul lui Apostol Bologa), Marius Manole, Richard Bovnoczki, Ciprian Nicula, Raluca Aprodu, Istvan Teglas, Vitalie Bichir, Natalia Calin, Ada Galeș, Florin Călbăjos, Alexandra Salceanu, Emilian Marnea, Liviu Popa, Cristian Bota, Alexandru Chindriș, Octavian Voina, Andrei Atabay, Vlad Galer, Flavia Giurgiu, Cosmin Ilie, George Olar, Ciprian Valea, Tiberiu Enache, Silviu Mircescu, Bogdan Iacob, Vlad Ionuț Popescu, alături de care vin Teodora Purja si fiica ei, Lenuța Purja, două interprete de valoare ale cântecului popular.
Spectacolul este nominalizat la Premiile Uniter pentru cea mai buna scenografie – Cosmin Florea, pentru cel mai bun spectacol, Natalia Calin pentru cea mai buna actrita in rol secundar si Alexandru Potocean pentru cel mai bun actor in rol principal.
Constelatii de Nick Payne – regia Radu Iacoban la Teatrul Act
“Constelații” are marea calitate de a sparge bariere. De a emoționa fără a fi lacrimogen, de a amuza fără a arata cu degetul. Avem un cuplu în toate variantele lui de eroare – un cuvânt greșit, o atitudine prea rece sau prea explozivă, nepăsare, infidelitate. Dar, spre deosebire de eșecurile din viață, cele de pe scenă se desfășoara în multivers, iar în realitățile lor diferite cei doi primesc mereu altă șansă. Un el și o ea se întâlnesc. Mințile, corpurile, sentimentele lor converg, se complementează, se îmbină, se resping și, cel mai important, coexistă în timpuri și spații diferite simultan. Textul lui Nick Payne este o partitură excelentă pentru actori și o provocare continuă pentru spectatori.” Radu Iacoban, regizor.
Foto: Adi Bulboacă
“Ca spectator, e uşor să te regăseşti în „Constelaţii”, nu neapărat pentru că ai face-o în povestea-de- dragoste-sau-nu dintre cei doi, ci pentru că faptul că scenele dintre cei doi sunt reluate şi de trei-patru ori, de fiecare dată cu o altă reacţie, cu un alt ton, cu o altă consecinţă. De câte ori nu fac oamenii acest lucru, în special când scenariul vieţii lor nu ia o întorsătură pozitivă? Această repetare a replicilor scoate încă o dată în evidenţă calitatea jocului actoricesc al celor doi care, la fiecare nouă rostire a seturilor de replici, trebuie să schimbe tonul, dar să rămână la fel de convingători. Ana Ularu şi Radu Iacoban se rotesc, se repetă, se îndrăgostesc, se enervează şi suferă ca şi cum în ei s-ar regăsi toate inimile celor din sală.” Dana Mischie – 4 Februarie 2018 – adevarul.ro
Din distributie fac parte Ana Ularu și Radu Iacoban.
Spectacolul a primit o nominalizare la Premiile Uniter: Ana Ularu – cea mai buna actrita intr-un rol principal. Bilete gasiti AICI.
Deșteptarea primăverii de Frank Wedekind – regia și scenografia: Vlad Cristache
Deșteptarea primăverii este o dramă satirică, fiind centrată pe „conflictul dintre generații” și contradicțiile interioare ale tinerilor, aruncând în aer norme, limite și secrete ale vârstei adolescentine. Tinerii visează la un paradis artificial care se opune universului adulților, se revoltă împotriva ipocriziei și a falselor valori în lipsa unor țeluri mai înalte sau a unui vis spre care să se îndrepte. Autorul însă, își caracteriza textul drept „o reflectare luminoasă a vieții, în care am căutat să dau fiecărei scene tot umorul ei degajat, care se putea obține”.
Foto: Adi Bulboacă
“Două tabere, așadar, așază Vlad Cristache față în față, tinerețea cu primăvara ei cu tot, o armată de tineri frumoși, cu o energie teribilă, care se transmite la simpla intrare în scenă, tineri care aduc cu ei o lume întreagă și în care simți toate visele înflorind și pe care-i vezi încă nepervertiți de rigorile absurde ale unei societăți pe care instinctiv o resping, și dincolo, iarna cea lipsită de poezie a maturității, pe care Wendla o întrezărește în acea primă scenă în care își respinge trupul. Prin ochii celor dintâi, lumea adulților se vede strâmb, caraghios și deformat, așa cum o reprezintă Vlad Cristache. Iar toate această revoluție a primăverii asupra iernii e superb surprinsă de muzica live a trupei FiRMA, un fel de comentarii așezate ușor brechtian între diverse momente, surprinzând la un alt nivel imaginile din scenă, preluând sugestii și ducându-le mai departe.” – Alina Epîngeac pentru Yorick.ro
Distributia: Ionuţ Vişan, George Albert Costea, Alina Rotaru, Cezar Grumăzescu, Alexandru Voicu, Silvana Mihai, Rareş Florin Stoica, Aida Economu, Marian Olteanu, Alina Petrică, Liliana Pană, Mihaela Rădescu, Gabriel Costin, Gheorghe Visu, Avram Birău, Ion Lupu, Petre Moraru.
Trupa FiRMA: Daniel Rocca Stoicea, Sorin Erhan, Adrian Coman si Bărbuță C-tin Bărbășelu. Bilete gasiti AICI.
Zbor deasupra unui cuib de cuci de Dale Wasserman – regia Victor Ioan Frunză la Teatrul Metropolis
„Zbor deasupra unui cuib de cuci”, în versiunea lui Dale Wasserman, așa cum este pus în scenă de Victor Ioan Frunză, își păstrează pe deplin forța și frumusețea, îmbibându-se în același timp de seva unei noi epoci, despre problemele căreia vorbește subtil, căutând în permanență straturile mai profunde. Iar marea problemă pe care o pune spectacolul lui Victor Ioan Frunză este cea a libertății… desigur, și a cenzurii, dar într-o formă mult mai subtilă și mai nuanțată decât cea din perioada comunistă. Pentru că de data asta e vorba despre zborul frânt, despre aripile tăiate oricui se încăpățânează să fie contra curentului, e vorba despre refuzul robotizării, în orice societate care se străduiește să robotizeze individul, orice ar însemna asta, și cu atât mai periculos cu cât… lupii sunt deghizați întotdeauna în miei…” Monica Andronescu in Yorick.
Foto: Adriana Grand
Distributia: Cu: Alin Florea (Bromden, şeful de trib), Sorin Miron (Dale Harding),Voicu Aaaniţiei (Billy Bibbit), Codrin Boldea (Scanion), Adrian Nicolae (Cheswick), George Costin (Martini), Carol Ionescu (Ruckly), Andrei Huţuleac (Randle P. Mc. Murphy, Andrei Redinciuc (Warren, infirmier), Sorin Flutur (Williams, infirmier), Alexandru Pavel (Dr. Spivey), Nicoleta Hâncu (Asistenta şefă Ratched), Alexandra Colci (asistenta Finn), Ionuţ Iftimiciuc (Paznicul Tuckley), Corina Moise (Sandra), Alexandru Grădinaru (un infirmier), Anton Miron-Presan (Un copil indian), Tudor Cucu-Dumitrescu (Un pacient, Petronela Purima (O pacientă).
Ținutul din miezul verii de Tracy Letts – regia Vlad Massaci la Teatrul Mic
Trei surori se întorc acasă în momentul în care tatăl lor dispare într-un mod neprevăzut. Nici moartea lui și nici înmormântarea nu o înfrânează pe mamă să fie ceea ce a ajuns, un om crud, ironic și acid, care devorează fără oprire absolut tot ce prinde, antidepresive, viețile fiicelor ei și minciunile ascunse, departe în trecut.
Credit foto: Bogdan Catargiu
Ținutul din miezul verii (August: Osage County) a avut premiera pe Broadway la Teatrul Imperial pe 4 decembrie 2007, iar piesa care stă la baza spectacolului a fost distinsă, în 2008, cu Premiul Pulitzer pentru dramaturgie.
Distribuție: Rodica Negrea, Andreea Grămoșteanu, Valentina Popa, Diana Cavallioti / Mădălina Ciotea, Dana Dembinski-Medeleanu, Silvana Mihai, Mihai Călin / Virgil Aioanei, Claudiu Istodor, Ionuț Vișan, Cuzin Toma, Cezar Grumăzescu si Viorica Mureșanu. Bilete gasiti AICI.
In a Forest Dark and Deep de Neil laBute – regia Iarina Demian la Unteatru
Doi frați marcați de o relație disfuncțională se reîntâlnesc după o lungă perioadă de timp. Ceea ce ar fi trebuit sa fie o simplă golire a unei case care urma să fie inchiriata devine un război în toată regula, un rechizitoriu al eșecurilor. Dar acesta nu este decât fundalul pe care se desfășoară adevărata poveste: niciunul dintre frați nu este ceea ce pare a fi iar pe măsură ce trece timpul aflăm că miza întâlnirii lor este una ce ține de un adevăr care nu poate fi rostit, cu atât mai greu de acceptat. Bilete gasiti AICI.
Foto: Adi Bulboacă
“Știu că postarea asta n-o să aibă cine știe ce “reach” pentru că doar anunț că îmi fac meseria și asta nu interesează atât de multe lume. E un text intens, contondent, care atacă o problematică veche: modul în care trecutul ne afectează prezentul, dar și puterea legăturii de sânge. Textul îi aparține lui Neil La Bute, un dramaturg american care iubește drama psihologică și situațiile fără ieșire. Titlul original este In a forest dark and deep și încă ne gândim dacă îl vom traduce ca atare sau îl vom adapta. Poate că va fi spectacolul din București în care publicul va sta cel mai aproape de actori, pentru că publicul va fi (practic) așezat pe decor. La 20 de centimetri de Tudor Chirilă ar putea fi o campanie de promovare:) Cei care ați văzut Coada la Bulandra la Sala Studio Space și vi s-a părut că sunteți aproape de actori puteți uita acea experiență. De aia cred că va fi dificil pentru noi cu energia invadată de răsuflările oamenilor. Din 15 februarie cred că publicul va putea să-și achiziționeze bilete, nu va fi un bilet extrem de ieftin pentru că oferim o experiență cel puțin interesantă și pentru că sponsorii nu se îngrămădesc să finanțeze teatrul pentru că teatrul nu reușește “activări”, el poate crea emoție și eventual să schimbe mentalități. Nu o spun cu năduf, trăim o realitate consumistă și e normal să fie așa.
Echipa arată cam așa: Iarina Demian – regie, Irina Moscu – scenografie, Daniel Klinger – light design, Alina Dumitrache – regie tehnică. Actori, Tudor Chirilă și Mihaela Sârbu. Lista completă va fi repusă aici curând celor nemenționați le mulțumesc la fel de mult la fel cum aș vrea să vă invit să descoperiți, dacă nu ați făcut-o încă, Teatrul unteatru și spectacolele sale. Am să mai scriu zilele astea despre “In a forest dark and deep”, Tudor Chirila pe Facebook.
Distributia: Tudor Chirilă și Mihaela Sîrbu.
Tatăl meu, preotul de Gabriel Sandu – regia Elena Morar la Apollo 111
„Tatăl meu, preotul” vorbește despre o familie cât se poate de obișnuită, formată dintr-un tată preot, o mamă și un fiu pe care-l iubesc amândoi mai mult decât orice pe lume. Dar ce se întâmplă atunci când tatăl și mama decid să se implice activ în campania de revizuire a Constituției împotriva minorităților sexuale, în timp ce propriul lor fiu e gay? Va reuși familia lor să reziste luptei pentru familia tradițională?
Distribuția: Andrei Sabău, Valeriu Andriuță, Mihaela Teleoacă, Vlad Nemeș, Bogdan Nechifor. Bilete gasiti AICI.
Stage Dogs – Florin Piersic jr. (inspirat de “A life in the theatre” de David Mamet) la Teatrul Act
“Să fii actor e o îndeletnicire minunată. Cumplită. Superbă. Ridicolă. Formidabilă. Oribilă. Înălțătoare. Penibilă. Cam despre asta e vorba în ‘Stage Dogs’. Și sunt șanse să iasă un Iureș nemaivăzut.” Florin Piersic jr. Bilete gasiti AICI.
Fotografii: Nicolae Burcă
“Problemele pe care le propune textul, deși mai degrabă interne, ținând mai mult de secretele și fricile meseriei, sunt însă extrem de interesant expuse, de la problema criticii la niveluri de public și niveluri de interpretare, adevărul pe scenă, textul contemporan și dinamica lumii teatrale, greu de îngurgitat de o parte a fostei generații. Iar farmecul spectacolului, dincolo de o actorie impecabilă, este tocmai faptul că toate aceste probleme mai degrabă de nișă decât de larg interes stârnesc în sală o reacție de interes real. Și felul atât de frumos în care este expusă nevoia de teatru – „Fă-i să râdă, fă-i să plângă! Fă-i să uite!” –, deși ar putea stârni azi largi controverse, rămâne una dintre cele mai frumoase definiții ale teatrului. „Stage Dogs”, ca mai toate spectacolele de la Teatrul Act, într-o scenografie mai degrabă sumară și funcțională (semnată de Tudor Prodan), mizează pe forța actoriei. Și, ca mai toate spectacolele de la Teatrul Act, exact prin asta reușește.” Monica Andronescu in Yorick.
Distributie: Marcel Iureş si Florin Piersic jr.
50 de secunde de Daniel Oltean- regia lui Eugen Gyemant la Teatrul Naţional “I. L. Caragiale” Bucureşti
„O clipă și, brusc, toată suferința dispare.”
Spectacolul „50 de secunde” este o investigație lucidă și tandră asupra minții umane, un spectacol despre ce se întâmplă în noi, atunci când nu suntem atenți, și despre grija pe care trebuie să o purtăm gândurilor noastre. În biroul unui procuror criminalist, ancheta este în plină desfășurare. Asta deși, din punct de vedere juridic, totul este limpede, iar cazul ar putea fi trimis deja în judecată. Cel puțin, asta spun documentele, probatoriul, procedura penală… Cu toate astea, un procuror se încăpățânează să deslușească mecanismele întortocheate ale minții unui tânăr care și-a recunoscut deja vina. Întrebarea este: de ce? Cazul e soluționat, dosarul de probe e complet, faptele sunt clare, iar declarațiile lămuresc totul. Însă, dincolo de administrarea probelor, rămâne întâlnirea dintre doi oameni și poveștile lor, pentru că nu întotdeauna victimele sunt doar cele menționate în procesul-verbal…
Cu pasiune pentru detalii și inspirat de fapte reale, Daniel Oltean, un autor cu totul special (procuror, teatrolog și absolvent de scriere dramatică), privește oamenii cu atenție, cu duioșie și înțelegere, făcând o expertiză dramaturgică amănunțită a tuturor incertitudinilor noastre.Împreună cu actorii din distribuție, regizorul Eugen Gyemant (aflat la prima sa montare la TNB) asamblează scenele de neliniște, umor, poezie, cinism și frici nerecunoscute într-un puzzle pe care trebuie îl completăm singuri. Pentru că piesele-cheie se ascund în spatele cuvintelor, într-o lume în care iubirea pare să nu mai fie de ajuns.
Distributie: Lucian Iftime, Diana Dumbrava, Alexandru Voicu.
BONUS
Wolfgang adaptare după Yannis Mavritsakis de Radu Afrim – decor: Romulus Boicu – Teatrul Tineretului Piatra Neamt
În 2006, o ştire făcea înconjurul lumii: într-un orăşel din Austria, Natascha Kampusch a fost ţinută captivă într-o pivniţă, timp de 8 ani, de către Wolfgang Priklopil, care a răpit-o pe când ea avea zece ani. În 2007 apare WOLFGANG, o piesă scrisă de Yannis Mavritsakis, distinsă cu Palmarès 2010 de către Commission nationale de l’Aide à la création de textes dramatiques, Paris.
În întâlnirea cu regizorul Radu Afrim, textul lui Mavritsakis devine structura pe care se construiește o lume scenică electrizantă, rotunjită de sinceritatea abrazivă a stărilor limită. Dincolo de evenimentul real care a uimit lumea, miza spectacolului este aceea de a problematiza modurile diferite în care oamenii societății de astăzi își caută ieșiri de salvare dintr-un mediu standardizat, conformist, în care nu își (mai) găsesc locul. Unii recurg la gesturi de o violență extremă ce bulversează întreaga comunitate, alții sunt nevoiți să treacă printr-o experiență radicală pentru a înțelege mecanismele profunde ce au declanșat această violență. Mai mult decât eliberarea fizică, această înțelegere îi redă libertatea totală victimei, inclusiv libertatea de a-și ierta abuzatorul.
„Acest spectacol ne arată cât de fragili suntem, dar vorbește și despre captivitate, care nu e neapărat un beci, un portbagaj, ci poate fi propria familie, propriul oraș, țara, cu care dezvolți o relație de dragoste și ură; interoghează care sunt limitele suportabilității noastre și dacă nu cumva în loc să ne salvăm preferăm o coabitare nocivă.“ Radu Afrim
Cantareata cheala de Eugen Ionesco – regia Radu Iacoban – Teatrul Maria Filotti din Brăila
Piesa a fost jucată pentru prima dată în mai 1950 la Théâtre des Noctambules, in Paris, si dupa un număr mare de interpretări a devenit una dintre cele mai jucate piese din Franța, primind premiul Molière d’honneur.
”M-am tot întrebat dacă Eugen Ionesco vorbește serios atunci când numește ”Cântăreața cheală” o anti piesă. Există personaje, există scene cu iz de cauzalitate care generează situații dramatice și dialog între personaje. Aparent avem de-a face cu o piesă. Aparent, deorece repetând cu actorii faini din trupa Teatrului Maria Filotti din Braila și înotând prin marea lingvistică a textului , ne-am dat seama că, până la un punct, Ionesco vorbește serios, dar și glumește… E un amestec de timiditate și agresivitate, asa cum el însuși afirmă într-un interviu, în fiecare dintre personajele aduse pe o scenă care nu se dorește a fi scenă… E un spirit anarhic care se ascunde în spatele măștii de conformism, afisate de anti-personajele din Cântăreața Cheală. Rezultă, așadar, o comedie uneori agresivă, alteori tristă, alteori sărita de pe fix. Pe undeva, așa cum ne situăm și noi astăzi ca indivizi, într-o societate în care alienarea și lipsa de comunicare devin din ce în ce mai prezente. ” – Radu Iacoban, regizor.
Distributia: Ramona Gîngă (doamna Smith), Valentin Terente (domnul Smith), Corina Borş (doamna Martin), Silviu Debu (domnul Martin), Mădălina Anea (Mary), Adrian Ştefan (pompierul).