BLOGU LU' OTRAVĂ

Tuesday

17

October 2017

0

COMMENTS

11 spectacole pe care nu trebuie sa le ratati la Festivalul National de Teatru

Written by , Posted in Teatru

In perioada 20 – 30 octombrie are loc o noua editie a Festivalului National de Teatru. Postarea de astazi este un ghid al spectacolelor pe care vreau sa le vad. Si m-am gandit ca acest ghid sa il fac pe zile. Ziua si piesa de teatru. Asta ca sa va fie mai usor sa va faceti programul.

20 octombrie | 18:00 – Teatrul Mic

Deșteptarea primăverii de Frank Wedekind (Teatrul Mic)

Tinerii visează la un paradis artificial care se opune universului adulților, se revoltă împotriva ipocriziei și a falselor valori în lipsa unor țeluri mai înalte sau a unui vis spre care să se îndrepte. Autorul însă, își caracteriza textul drept „o reflectare” luminoasă a vieții, în care am căutat să dau fiecărei scene tot umorul ei degajat, care se putea obține”.

1

photo: Adi Bulboacă

Wendla Bergmann – Silvana Mihai/Alina Rotaru
Melchior Gabor – Alexandru Voicu/Ionuț Vișan
Moritz Stiefel – Rareș Florin Stoica/George Albert Costea
Ilse – Alina Petrică
Martha – Andreea Alexandrescu
Hanschen Rilow – Marian Olteanu/Cezar Grumazescu
Ernst – Silviu Debu/Razvan Krem Alexe
Otto – George Albert Costea/Rareș Florin Stoica
Thea – Alina Rotaru/Silvana Mihai
Robert – Cezar Grumăzescu/Marian Olteanu
Georg – Ionuț Vișan/Alexandru Voicu
Lammermeier – Răzvan Krem Alexe/Silviu Debu
Rectorul/Omul cu mască – Gelu Nițu
Domnul Gabor/Habebald – Gabriel Costin
Doamna Gabor – Mihaela Rădescu
Doamna Bergmann – Liliana Pană
Profesorul Knuppeldick/Pastorul Kahlbauch – Petre Moraru
Profesorul Zungenschlag/ Domnul Stiefel – Avram Birău
Profesorul Fliegentod/ Doctorul Von Brausepulver – Ion Lupu

Spectacolul se joaca si pe 21 octombrie | 18:00 – Teatrul Mic

21 octombrie | 22:00 – ARCUB – Hanul Gabroveni, Sala Mare

Artists Talk de Gianina Cărbunariu

Folosind convenția artist’s talk (discuții ale artiștilor cu publicul) am încercat să aducem împreună poziționări diferite: situații în care etica, deși clamată la nivel discursiv, e lăsată în plan secund, uneori din rea voință, alteori pur și simplu din ignoranță, din neglijență sau din vanitate, precum și cazuri în care etica nici măcar nu intră în discuție pentru adepții artei pentru artă.

Cele 6 scene ale spectacolului sunt inspirate fie din discuții cu publicul la care am asistat în ultimii doi ani în țară și în străinătate, fie din interviuri, însă, deși asemănările cu persoane reale nu sunt întâmplătoare, identificarea unui anume artist cu un anume discurs nu este miza acestei ficțiuni. Ceea ce ne-a interesat a fost să înțelegem, noi înșine parte din acest sistem, felul în care (i)responsabilitatea artistului transpare din discursul despre propriul demers și despre lumea în care trăiește.

2

Cu: Ruxandra Maniu, Ilinca Manolache, Alexandru Potocean, Gabriel Răuță, Bogdan Zamfir

Spectacolul se joaca si pe 21 octombrie | 20:00 – ARCUB – Hanul Gabroveni, Sala Mare

22 octombrie | 18:00 – Teatrul Național „I.L.Caragiale”, Sala Mare

Pasărea retro se lovește de bloc și cade pe asfaltul fierbinte de Radu Afrim

Blocurile de cartier – cu scările, etajele şi apartamentele lor, cu pereţii subţiri, cu vecinii şi cu copiii care-şi purtau cheia în jurul gâtului – erau un fel de furnicar omenesc, alcătuit totodată din vieţile particulare ale conlocuitorilor. Desigur, aceste vieţi înghesuite într-un singur bloc nu decurg fără niciun conflict…

Pasărea retro… este o evocare a României anilor `70, ducându-ne (înapoi) într-o epocă în care căminele erau apartamente repartizate, în care casetofonul era articol de lux, iar expresiile „ecologic” şi „depresie” nu făceau parte din vocabularul zilnic.

3

Cu: Csaba László, Örs Takács, Erzsébet B. Fülöp, Ágnes Lőrincz, Katalin Simon Boglárka, Noémi Kádár, Ramóna Gecse, Szabolcs Csíki, Balázs Varga, Barna Bokor, Katalin Berekméri, Bea Fülöp, Bora Kiss, Andrea Keresztes Varga, Miklós Levente Ördög, Gábor Tollas, Ildikó P. Béres, Annamária Biluska, Dorottya Nagy, Orsolya Moldován, László Zsolt Bartha, Gábor Huszár, Ervin Ruszuly, Péter Kiss, Anna Kiss, Borbála Sebesi, Mátyás Pál, Sebesi Sarolta, Hunyadi Virág, László Szakács

23 octombrie | 18:00 – Teatrul ACT

N-ai tu treabă! de Cătălin Ștefănescu, după Dănilă Prepeleac de Ion Creangă

“Pentru mulți dintre noi, azi, minunata poveste a lui Creangă poate să pară ceva nostim, dar de o dezarmantă naivitate. Însă, pe cărările și ocolișurile sale, se ivesc întrebări valabile de cînd lumea. De ce nu se potrivește o socoteală simplă, făcută acasă, cu cea din târg? De ce furtul de la cineva care a agonisit avere poate fi considerat un lucru justificat? De ce trage norocul doar la unii? De ce se spune că banul e ochiul dracului? Pentru toate problemele astea, și pentru multe altele, la noi există un răspuns suveran: ”N-ai tu treabă!” (Cătălin Ștefănescu)

4

Cu: Marcel Iureș, Andrei Seușan si Alexandru Voicu

24 octombrie | 20:00 Teatrul Bulandra, Sala „Toma Caragiu”

Incendii de Wajdi Mouawad

O frescă a cruzimii și a capacităţii de rezistență a spiritului uman, dar și a importanței păstrării promisiunilor.

5

Cu: Maria Vârlan, Constantin Dogioiu, Denis Hanganu, Cristina Constantinescu, Răzvan Enciu, Antonia Din, Adrian Piciorea, Flavia Hojda şi Dan Aştilean.

25 octombrie | 20:00 -Teatrul Nottara, Sala „George Constantin”

Iarna de Jon Fosse

„Aici, esenţial este nu atât dialogul exterior, cel care se rosteşte şi se aude, ci acela interior, al fiinţei, cu destinul său şi cu moartea. Structura dramatică a piesei îmi evocă, însă, încă un mare om de teatru al secolului XX, şi anume Samuel Beckett, prin tulburătoarea sa capacitate de a investi elipsa – deci golul, absenţa, tăcerea – cu o forţă generatoare de profunde sensuri existenţiale. Este ceea ce a permis creatorilor acestui spectacol să experimenteze o formulă spectaculară şi stilistică inedită, în care, într-un decor abstract şi ascetic – având însă uluitoarea şi paradoxala capacitate de a exterioriza şi interioriza IARNA – evoluează, în universuri paralele, unde gravitaţia şi imponderabilitatea par că se contopesc, corpuri reale şi corpuri fantasmatice, pulsiuni reprimate şi pasiuni devastatoare, care ne vorbesc despre singurătate, despre nevoia de celălalt şi despre dificultatea de a comunica.” (Anca Măniuţiu)

6

Cu: Ea: Catrinel Dumitrescu, Andrea Gavriliu – El: Andi Vasluianu, Ştefan Lupu 

26 octombrie | 20:00 Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Studio

No man`s land de Danis Tanović

O parabolă amuzantă și dramatică în același timp, având ca protagoniști soldați bosniaci și sârbi captivi în mijlocul tranșeelor. În timpul unei lupte, mai mulți soldați bosniaci sunt uciși de trupele sârbe. Bosniacul Ciki cade în tranșee și scapă cu viață. Sârbii inspectează tranșeele, Ciki se ascunde și îi privește cum plasează o mină sub trupul unuia dintre camarazii săi morți. Când este descoperit, îl ucide pe unul dintre sârbi și îl rănește pe celălalt, pe tânărul Nino. Situația va escalada în momentul în care Cera, bosniacul aparent mort, își revine în simțiri. Dacă se mișcă, mina explodează, omorându-i pe toți trei.

Sergentul francez Marchand de la Forțele de Protecție ale Națiunilor Unite (UNPROFOR) intervine, încercând să-i ajute pe cei trei soldați din tranșee, în ciuda ordinelor comandanților săi. Misiunea UNPROFOR în războiul din fosta Iugoslavie a fost aceea de a păzi convoaiele umanitare și de a-și păstra neutralitatea.

Jocul războiului îi va implica într-un final pe comandanții ONU, dar și pe reporterii CNN, care vor să fie siguri că întreaga omenire este martoră la acest incident. Mii de oameni pot muri în război fără ca lumea să afle despre ei, dar când o situație de acest fel are loc, oamenii vor fi cu siguranță intrigați și vor crește audiențele televiziunilor. Va exploda mina? Cât va mai rezista bietul soldat nemișcat, cu mina sub el? Se vor ucide între ei ceilalți doi soldați inamici? Deși sârbul și bosniacul se ceartă în legătură cu cine are dreptate sau nu în acest război, poziția lui Tanović sugerează că întregul conflict a escaladat cotele absurdului: sunt atâtea suferințe de ambele părți, încât nu mai este nimic de făcut. Mina pe care zace soldatul simbolizează situația tragică în care a ajuns Iugoslavia.

7

Distribuția:

Cera: Mihai Călin
Ciki: Richard Bovnoczki
Nino: Ciprian Nicula
Rambo / Generalul Schwartz: Marcelo-S. Cobzariu
Sergentul Marchand: Rareș Florin Stoica
Căpitanul Dubois: Mihai Munteniţă
Pierre, soldat UNPROFOR: Ionuț Toader
Georges, soldat UNPROFOR: Andrei Atabay
Mile, ofițer sârb: Denis Hanganu
Bosko, soldat sârb: Vitalie Bichir
Celo, ofițer bosniac: Eduard Adam
Emir, soldat bosniac: Mădălin Mandin
Mirza, soldat bosniac: Adrian Iosif Pop
Sergentul Müller, genist: George Piștereanu
Jane Livingstone , reporter CNN: Alexandra Sălceanu
Martha: Fulvia Folosea
Soldați/ Reporteri: Nicolae Dumitru, Ionuț Niculae, Aurel Ungureanu, Silviu Negulete           

27 octombrie | 20:00 Teatrul Excelsior

#EmojiPlay, un spectacol de teatru coregrafic de Gigi Căciuleanu

„Mesaje care de multe ori devin de neînțeles şi par absurde pentru cei care nu sunt inițiați în aceste coduri.” (Gigi Căciuleanu)

EmojiPlay.-foto-Vlad-Catana-1

Cu: Ana  Vișan, Irina Strungăreanu, Adrian Nour si Alexandru Călin

28 octombrie | 18:00 – Teatrul Metropolis, Sala Amfiteatru

Amadeus de Peter Shaffer

La deschiderea cortinei, străzile Vienei vibrează de șoapte. Se zvonește că bătrânul compozitor Antonio Salieri l-ar fi ucis cu treizeci și doi de ani în urmă pe celebrul Mozart, măcinat de invidie. Călătorim apoi, ghidați de însuși Salieri, prin cotloanele întunecate ale memoriei, martori la toate episoadele relației sale cu Mozart.

Copil fiind, Salieri a făcut un pact cu Dumnezeu. A cerut să fie un compozitor faimos, jurând în schimb să dedice întreaga sa creație Gloriei cerești. Ajuns compozitor al Curții Imperiului Habsburgic, îl cunoaște pe Mozart și toate reperele comodei lui existențe se prăbușesc. Cum poate o muzică de o frumusețe nepământeană, marcă a geniului divin, “glasul lui Dumnezeu”, cum o numește Salieri stupefiat, să aibă drept mesager un individ atât de meschin, de insolent și de vicios? Și, mai presus de asta, cum a putut Dumnezeu să îl trădeze astfel, când și-a închinat viața și cariera slavei Lui? Gelos și consumat de propria mediocritate, Salieri va simula prietenia cu Mozart, hotărât să îl distrugă. Acest joc perfid îi va pierde pe amândoi – Mozart moare în mizerie, boală și viciu, în timp ce Salieri e condamnat să trăiască, rumegându-și neputința de a crea precum rivalul său.

Dar întrebarea rămâne, ca un ecou pe străzile bătrâne ale Vienei. L-a ucis într-adevăr Salieri pe Mozart? A făcut-o sau n-a făcut-o?

8

Distribuția:

Antonio Salieri, compozitor: George Costin
Wolfgang Amadeus Mozart, compozitor: Andrei Huţuleac
Constanze Weber, soţia lui Mozart: Nicoleta Hâncu
Josef, împăratul Austriei: Alexandru Pavel
Contele von Strack, şambelan: Adrian Nicolae
Baronul van Swieten: Sorin Miron
Contele Orsini – Rosenberg, directorul operei: Alin Florea
Venticello 1, colportor: Carol Ionescu
Venticello 2, colportor: Voicu Aaniţei
Teresa Salieri, soţia lui Salieri: Ariana Presan
Caterina Cavalieri, soprană:  Irina Bucescu
Cu participarea extraordinară a tenorului Robert Nagy
În alte roluri: Sorin Flutur, Andrei Redinciuc, Alexandru Grădinaru

29 octombrie | 21:00 – Teatrul Odeon, Sala Studio

Pe jumătate cântec. Un spectacol de Crista Bilciu.

O poveste despre ratare, despre ce se întâmplă atunci când nu ai curajul să îţi urmezi visele şi te încurci în propria ta viaţă, ca într-o haină cu câteva numere prea mare. Despre cum ajunge viaţa netrăită să te roadă pe dinăuntru ca un cancer.

PE-JUMATATE-CANTEC.-foto-Vlad-Catana

Cu: Anda Saltelechi

30 octombrie | 20:00 Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti, Sala Studio

Să trăiești orice ar fi (Barbara)

Juliette Binoche şi Alexandre Tharaud s-au reunit pentru a celebra amintirea Barbarei…
A fost un nume mare al muzicii franceze şi i-a însoţit prin viaţă pe amândoi, pe Binoche şi Tharaud. Între ei s-a format de-a lungul timpului o legătură unică şi profundă. Azi, cei doi îi aduc un tribut discret, pomenind cu modestie absenţa Barbarei, într-o selecţie de muzică şi texte pe care au realizat-o împreună.

„De fiecare dată când am ajuns în situaţii critice, am reuşit să-mi revin. Asta, pentru că am iubit mult viaţa…” În Il était un piano noir, biografia sa neterminată publicată în 1997, la un an de la moartea sa, cântăreaţa Barbara povesteşte cu modestie şi poezie despre copilăria sa furată de incest şi de ocupaţie, despre anii boemi petrecuţi în Belgia, şi despre începuturile carierei sale în cabaretele pariziene. Scrie despre visul care a bântuit-o întreaga viaţă: să cânte, să scrie, să compună, să urce pe scenă în faţa publicului, „cea mai frumoasă poveste de dragoste” a sa. Aceste pagini, între alte surse, sunt în centrul poveştii pentru voce şi pian imaginate de Juliette Binoche şi Alexandre Tharaud. Scrierile interpretei se combină cu amintirile actorilor despre ea, texte şi piese, de la cele mai cunoscute până la cele mai secrete, pentru a crea un spaţiu senzorial. Un stilou şi un pian care slăvesc viaţa, iubirea, durerea, furia, dar mai presus de orice speranţa, care, fie şi în momentele cele mai sumbre şi mai disperate, i- fost vibraţie internă şi a ajutat-o să meargă mai departe pe Barbara, legenda care, după cum spunea Juliette Binoche, era în stare să transforme „umbrele în lumină şi catifeaua sumbră în sori”.

10

Cu: Juliette Binoche & Alexandre Tharaud (pian)

BONUS: Nu ratati un spectacol foarte, foarte bun care se joaca pe  22 octombrie | 22:00 – ARCUB – Hanul Gabroveni, Sala Mare si pe 28 octombrie | 21:30 – ARCUB – Hanul Gabroveni, Sala Mare

București. Instalație umană.

Spiritul acestui oraș, cu contrastele lui violente, cu energia lui adesea debordantă și agresivă, cu umorul său coroziv, dar și cu candoarea și frumusețea lui surprinzătoare, este punctul de pornire al unui spectacol de teatru. Un spectacol sincretic, care îmbină dansul, muzica, arta plastică și video, teatrul, performance-ul într-un mixaj original, care reprezintă oglinda fidelă și democratică a întâlnirii dintre mai mulți artiști. O instalație teatrală, un spectacol ofensiv, secvențial, frontal, angajat politic.

București. Instalație umană este o oglindă mozaicată a tuturor celor care au contribuit la el. Arată Bucureștiul așa cum îl percepe acest grup de artiști, fără a-și propune să fiepolitically correct. Îți arată imaginea unui oraș pe care o poți recunoaște sau pe care o poți contesta, dar care, cu siguranță, nu te va lăsa indiferent.

Bucuresti.Instalatie-umana.-foto-Adi-Bulboaca-4

Un spectacol devised de: Nicholas Cațianis, Irina Crăiță-Mândră, Andu Dumitrescu, Florin Fieroiu, Ada Galeș, Dumitru Georgescu, Flavia Giurgiu, Vlaicu Golcea, Denis Hanganu, Ada Lupu, Ilinca Manolache, Ioana Marchidan, Dana Marineci, Radu-Alexandru Nica, Ciprian Nicula

Performeri: Nicholas Cațianis, Ada Galeș, Dumitru Georgescu, Flavia Giurgiu, Denis Hanganu, Ilinca Manolache, Ioana Marchidan, Dana Marineci, Ciprian Nicula


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.