25 de filme pe care sa le vedeti in toamna asta!
Written by Otrava, Posted in Film
E luna octombrie si a venit vreme a acestui articol. Articolul in care va recomand sa vedeti – in cinema – cateva filme pe care nu o sa le mai puteti vedea in Romania. Asta pentru ca asa este viata filmelor premiate la Cannes 🙂 Nu o sa mai intru in amanute de ce se intampla treaba asta..poate doar sa trag inca un semnal de alarma ca orasul asta drag si iubit are nevoie de cinematografe bulevardiere. Are nevoie ca oamenii sa gaseasca locuri in care sa poate vedea si altfel de filme. Dar asta este alta discutie. Asa ca ma bucur pentru ca Les Films de Cannes à Bucarest împlinește 10 ani si va invit la film in perioada 18-27 octombrie. Les Films de Cannes à Bucarest prezintă cele mai așteptate filme din selecția Festivalului de Film de la Cannes, cu proiecții și invitați speciali la Cinema PRO, Cinema Elvira Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și alte spații.
Festivalul aduce și anul acesta premiere, filme premiate, avanpremiere românești, întâlniri cu realizatorii filmelor, masterclass-uri, retrospective, evenimente profesionale, alături de petrecerii și evenimente speciale, în toamnă, în capitală și în alte orașe din țară.
MATTHIAS ET MAXIME Regia: Xavier DOLAN
Doi prieteni din copilărie se sărută pentru filmările unui scurtmetraj de amatori. În urma acestui sărut aparent inofensiv, apare o îndoială care îi macină, iar cei doi băieți sunt nevoiți să se confrunte cu propriile preferințe, bulversându-și cercul social și, foarte curând, și viețile.
Zece ani de carieră și opt lungmetraje – la doar 30 de ani Xavier Dolan, copilul teribil al cinema-ului, continuă să uimească. După Premiul Juriului pentru Mommy(2014) și Marele Premiu pentru Juste la fin du monde (2016), Xavier Dolan a revenit în competiția de la Cannes cu o dramă intensă și delicată care explorează temele prieteniei și identității personale.
A HIDDEN LIFE Regia: Terrence MALICK
Inspirat de o poveste reală, noul film al celebrului regizor american spune povestea unui erou necunoscut, unul dintre cei mulți pe care istoria nu i-a înregistrat. Franz Jägerstätter, un țăran austriac, refuză să lupte alături de naziști, în cel de-Al Doilea Război Mondial. Regimul hitlerist îl acuză de trădare, iar soarta care-l așteaptă e cruntă: pedeapsa capitală. Animat însă de o voință puternică și de dragostea pentru soția sa, Fani, și pentru copiii săi, Franz reușește să rămână un om liber.
Terrence Malick a revenit în competiția de la Cannes la 8 ani după ce a câștigat Palme d’Or pentru The Tree of Life și la 40 de ani după Premiul de regie obținut cu Days of Heaven.
LE JEUNE AHMED Regia: Luc DARDENNE, Jean-Pierre DARDENNE – Premiul pentru regie, Cannes 2019
În Belgia zilelor noastre, Ahmed, care are doar 13 ani, e prins între idealurile de puritate ale imamului său și tentațiile vieții de adolescent. „Un film de o forță rară”, scrie cotidianul francez Le Nouvel Observateur. Multi-premiați la Cannes, laureați cu două trofee Palme d’Or pentru Rosetta (1999) și L‘Enfant (2005),frații Dardenne revin cu o poveste extrem de actuală, aceea a tentației radicalismului,spusă cu intensitate, empatie și măiestrie regizorală.
DOLOR Y GLORIA – regia Pedro ALMODÓVAR – Premiul pentru Cel mai bun Actor, Cannes 2019
Salvador Mallo (Antonio Banderas), un regizor aflat în declin fizic, are parte de un șir de regăsiri. Unele în carne și oase, altele în rememorările sale. Copilăria în anii 60, când a emigrat cu părinții într-un sat din Valencia, în căutarea prosperității; primele dorințe; prima dragoste ca adult în Madridul anilor 80 și durerea rupturii de această dragoste, încă vie și intensă; scrisul ca unică terapie pentru a uita ce nu se poate uita; descoperirea timpurie a cinema-ului; și senzația insondabilă de vid pe care i-o dă incapacitatea de a mai face filme. Redescoperindu-și trecutul, Salvador simte nevoia urgentă de a-l povesti, și grație acestei presiuni interioare își găsește salvarea.
PARASITE Regia: BONG Joon Ho – Palme d’Or, Cannes 2019
Întreaga familie Ki-taek este în șomaj și foarte interesată de viața extrem de bogatei familii Park. Într-o zi, fiul lor reușește să primească o recomandare pentru a preda cursuri individuale de engleză acasă la familia Park. Ajuns la vila lor, este întâmpinat de frumoasa stăpână a casei. Este doar începutul unui șir de întâmplări imposibil de controlat, în urma cărora nimeni nu va rămâne nepătat.
LITTLE JOE Regia: Jessica HAUSNER – Premiul pentru interpretare feminină, Cannes 2019
Alice, mamă singură, este o foarte dedicată fitogeneticiană, angajată într-o companie specializată în dezvoltarea unor specii noi de plante. Prin inginerie genetică, Alice a conceput o floare purpurie cu totul deosebită, nu doar datorită frumuseții ei, ci și valorii terapeutice. Dacă e ținută la temperatura ideală, hrănită conform instrucțiunilor și dacă i se vorbește constant, planta își face fericit proprietarul. Deși politica internă a companiei o interzice, Alice își ia acasă un exemplar și i-l oferă cadou fiului ei, Joe. O botează împreună „Little Joe”. Însă pe măsură ce floarea lor crește, cresc și suspiciunile lui Alice că noua sa creație nu e chiar atât de inofensivă pe cât o sugerează numele de alint.
O QUE ARDE (FIRE WILL COME) Regia: Oliver LAXE – Premiul Juriului – Un Certain Regard, Cannes 2019
Când Amador Coro iese din închisoare, după ce a provocat un incendiu, nu e nimeni la poartă să-l aștepte. Se întoarce singur în satul său izolat din munți, în profunzimile Galiției rurale, unde trăiește împreună cu bătrâna sa mamă, Benedicta, și trei vaci. Viețile lor se scurg lent, supuse ritmului naturii. Până într-o zi, când un foc devastator cuprinde regiunea.
ROUBAIX, UNE LUMIÈRE Regia: Arnaud DESPLECHIN
Roubaix, o noapte de Crăciun. Comisarul de poliție Daoud patrulează prin orașul în care a crescut. Mașini arse, încăierări… La comisariat, ultimul sosit e Louis Coterelle, proaspăt absolvent de academie. Daoud și Louis cercetează moartea unei bătrâne. Două femei tinere, Claude și Marie, sunt aduse la interogatoriu. Dezabuzate, alcoolice, îndrăgostite una de alta.
IL TRADITORE Regia: Marco Bellocchio
La începutul anilor 80, războiul dintre șefii mafiilor siciliene e în toi. Tommaso Buscetta, membru al clanului Cosa Nostra, fuge din țară și se ascunde în Brazilia. Între timp, în Italia, reglările de conturi se țin lanț, iar apropiații lui Buscetta sunt asasinați unul câte unul. Arestat de poliția braziliană, apoi extrădat, Buscetta ia o decizie care va schimba istoria Mafiei: aceea de a-l întâlni pe judecătorul Giovanni Falcone și de a-și trăda jurământul de credință făcut clanului Cosa Nostra.
BEANPOLE – Regia: Kantemir BALAGOV- Premiul pentru regie – Un Certain Regard, Cannes 2019
Al Doilea Război Mondial a făcut ravagii în Leningrad, distrugându-i clădirile, dar și locuitorii – fizic și psihic. Deși asediul (unul dintre cele mai lungi din istorie) s-a încheiat, moartea bântuie încă prin oraș. Aflate în mijlocul ruinelor, două femei tinere, Ia și Mașa, încearcă să se ridice și să dea un sens existenței lor. Scenariul este inspirat de cartea „Războiul nu are chip de femeie”, de Svetlana Aleksievici, scriitoare rusă laureată cu Nobel.
SIBYL Regia: Justine TRIET
Sibyl este o scriitoare convertită în psihanalistă. Dorința de a scrie este însă atât de puternică, încât decide să renunțe la mare parte dintre pacienți. În timp ce caută inspirație pentru următoarea carte, o tânără actriță, Margot, o imploră s-o primească. E în plin turnaj, iar ea este însărcinată cu actorul din rol principal, care este cuplat cu regizoarea filmului. Fascinată, Sybil își înregistrează pacienta în secret. Vorbele ei îi hrănesc noul roman și o fac să plonjeze din nou în vârtejul propriului trecut. Când Margot o roagă pe Sybil să i se alăture la filmări, totul se accelerează vertiginos…
CHAMBRE 212 Regia: Christophe HONORÉ – Premiul de interpretare – Un Certain Regard, Cannes 2019
După 20 de ani de căsătorie, Maria decide să-și părăsească domiciliul conjugal. Într-o noapte, pleacă să doarmă la un hotel din apropiere, în camera 212. De acolo, Maria are o vedere directă la apartamentul ei, la soțul ei și l mariajul ei. Se întreabă dacă a luat decizia bună. Cei mai mulți dintre apropiații săi au un răspuns la întrebare și țin ca ea să-l afle.
LES MISÉRABLES Regia: Ladj LY – Premiul Juriului, Cannes 2019
Stephane, proaspăt mutat din Cherbourg, se alătură brigăzii anti-criminalitate din Montfermeil, într-un cartier problematic din suburbiile Parisului. Fâcând echipă cu Chris și Gwada, ale căror metode sunt uneori „deosebite”, el descoperă rapid tensiunile dintre diferitele bande care domină cartierul. Când o operațiune de arestare scapă de sub control, o dronă filmează toate mișcările pe care le fac polițiștii. Primul film al regizorului, scenaristului și actorului Ladj Ly are la bază scurtmetrajul cu același titlu nominalizat la premiile César în 2018, la rândul lui inspirat din povești reale din periferiile capitalei franceze.
A VIDA INVISÍVEL DE EURÍDICE GUSMÃO Regia: Karim AÏNOUZ – Premiul Un Certain Regard, Cannes 2019
Rio de Janeiro, 1950. Eurídice are 18 ani, iar Guida, 20. Sunt surori și sunt nedespărțite. Trăiesc în casa părinților și visează fiecare la altceva: una să devină o pianistă celebră, cealaltă să-și găsească marea dragoste. Însă, din cauza tatălui lor, sunt nevoite să-și construiască viețile departe una de cealaltă. Separate, ele își vor lua destinele în propriile mâini, fără să renunțe la ideea regăsirii. O melodramă tropicală, semnată de regizorul filmului Madame Satã.
THE DEAD DON’T DIE Regia: Jim JARMUSCH
Ceva nu e-n regulă în altfel liniștitul orășel Centerville. Luna atârnă mare și grea pe cer, orele de lumină devin imprevizibile și animalele se comportă straniu. Nimeni nu prea înțelege de ce. Știrile sunt îngrijorătoare, iar oamenii de știință sunt preocupați. Însă nimeni nu prevede extrem de ciudata și periculoasa situație în care se va zbate curând Centerville: MORȚII NU MAI MOR – se ridică din morminte și atacă tot ce e viu, cu sălbăticie. Cetățenii orașului nu vor avea încotro – vor fi nevoiți să lupte pentru supraviețuire.
SORRY WE MISSED YOU Regia: Ken LOACH
Ricky și ai săi se zbat în datorii de câțiva ani, în Newcastle. În toată această perioadă, nici el, nici soția sa, Abby, n-au încetat să lucreze. Rămas temporar fără loc de muncă, Ricky vede o șansă formidabilă când i se ivește ocazia să fie curier și șofer pe propria sa mașină. Abby, îngrijitoare la domiciliu, îl ajută să-și împlinească visul vânzându-și propria mașină. Însă Ricky trebuie să dea socoteală firmei de transport care îi repartizează cursele și îi controlează munca și, în final, viața sa și pe cea a familiei. Intră cu toții, așadar, în spirala infernală cauzată de uber-izare…
CHICUAROTES Regia: Gael GARCIA BERNAL
Un bărbat caută pe cineva care are nevoie de bani pentru o misiune mai specială. În periferia Teheran-ului, în căutările sale, întâlnește un soldat, un student la teologie și un paznic de muzeu care supraviețuiesc la limită. Fiecare va reacționa diferit la propunerea lui. Cu Chicuarotes, actorul și regizorul Gael García Bernal continuă să exploreze societatea mexicană și inegalitățile ei, de data aceasta prin intermediul unei povești despre tineri deciși să scape de sărăcie și să-și schimbe destinele.
Protagoniști sunt doi adolescenți, Cagalera și Moloteco, din cartierul San Gregorio Atlapulco din Mexico City, care vor cu orice preț să plece din orașul lor „putred” și să-și refacă viețile în altă parte, în condiții mai bune. Porniți în căutarea acestui viitor mai bun, tinerii se trezesc brusc într-un mediu violent, criminal, căruia trebuie să-i facă față.
BACURAU Regia: Kleber MENDONÇA FILHO, Juliano DORNELLES – Premiul Juriului, Cannes 2019
Într-un viitor apropiat… Satul Bacurau e îndoliat după moartea bătrânei Carmelita, care s-a stins la 94 de ani. Câteva zile mai târziu, locuitorii observă că satul lor a dispărut de pe hartă.
FRANKIE Regia: Ira Sachs
Frankie, o celebră actriță franceză, află că mai are de trăit doar câteva luni. Pentru o ultimă vacanță, își adună toate rudele în Sintra, Portugalia.
JEANNE Regia: Bruno DUMONT – Mențiune Specială – Un Certain Regard, Cannes 2019
Anul 1429. Războiul de 100 de ani face ravagii. Jeanne, învestită cu o misiune războinică și spirituală, eliberează orașul Orléans și-l repune pe tronul Franței pe moștenitorul de drept. Pleacă apoi spre Paris, unde suferă prima înfrângere. Închisă la Compiègne de către burgunzi, este predată în mâna englezilor. Împotriva ei se deschide un proces la Rouen, condus de Pierra Cauchon și menit să-i distrugă credibilitatea. Fidelă misiunii sale, Jeanne refuză să recunoască acuzațiile de vrăjitorie care i se aduc și este condamnată la ardere pe rug pentru erezie.
PAPICHA Regia: Mounia MEDDOUR
Algeria, anii 90. Nedjma, o studentă în vârstă de 18 ani, cazată în campusul universitar din Alger, visează să devină creatoare de modă. Noaptea, se furișează pe lângă grilajul din campus cu prietenele ei bune și merg în cluburi unde își vindre creațiile tinerelor algeriene, „papichas”. Dar situația politică și socială continuă să se degradez. Refuzând această fatalitate, Nedjma decide să organizeze o prezentare de modă, indiferent de consecințe.
NUESTRAS MADRES Regia: César DIAZ – Camera d’Ór, Premiul SACD, Semaine de la Critique, Cannes 2019
Guatemala, 2018. Țara este răvășită de procesul împotriva oficialilor militari care au declanșat războiul civil. Mărturiile victimelor curg fără încetare. Ernesto, un tânăr antropolog la Fundația de Medicină Legală, lucrează intens pentru identificarea victimelor dispărute. Într-o zi, ascultând povestea unei bătrâne, Ernesto e convins că a dat de o pistă ce-l va ajuta să-și găsească tatăl, un guerillero dispărut în timpul conflictului.
NINA WU Regia: MIDI Z – Un Certain Regard, Cannes 2019
Nina și-a părăsit familia și orașul de provincie cu opt ani în urmă, pentru a-și construi o carieră de actriță în Taipei. Însă, până la momentul actual, n-a jucat decât în scurtmetraje și reclame. Ca să poată supraviețui, este gazda unui show online transmis în direct. Agentul ei, Mark, insistă să dea o probă pentru rolul principal feminin într-un film de spionaj a cărui acțiune se petrece în anii 60. Un rol dificil, pentru că implică scene de sex explicit și nuditate. Succesul e fulminant, însă starea ei psihică e în cădere liberă. Căutând un refugiu, Nina se întoarce acasă, unde trebuie să facă față mai multor crize și unor amintiri cruciale, pe care le-a reprimat…
LIBERTÉ Regia: Albert SERRA – Premiul special al juriului – Un certain Regard, Cannes 2019
1774, la scurt timp după Revoluția Franceză, undeva între Postdam și Berlin. Ducesa de Dumeval, ducele de Tesis și ducele de Wad, răzvrătiții alungați de la curtea puritană a regelui Louis XVI, caută sprijinul legendarului Duc de Walchen, un neamț seducător și libertin și singur într-o țară unde ipocrizia și falsa virtute domină. Misiunea lor este aceea de a exporta libertinajul, o filosofie a iluminismului fondată pe respingerea limitelor și autorităților morale, dar mai mult de atât, de a găsi un loc sigur unde să-și urmărească jocurile vinovate, unde căutarea pentru plăcere demult nu mai ascultă alte legi decât cele dictate de dorințe neîmplinite.
PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU – Regia: Céline SCIAMMA – Premiul pentru scenariu, Queer Palm, Cannes 2019
Marianne este o pictoriță angajată să picteze potretul lui Héloïse, o tânără aristocrată întoarsă de curând de la mănăstire, pe care o așteaptă un mariaj nedorit. Héloïse se opune destinului și refuză să pozeze. De aceea, Marianne va fi nevoită să o picteze în secret. Introdusă în cercul ei ca însoțitoare, ea o privește.
Pe langa cele mentionate mai sus sa nu uitati nici de La GOMERA – filmul lui Porumboiu, SYNONIMES – Ursul de Aur, Berlinale 2019, LES PLUS BELLES ANNÉES D’UNE VIE in regia lui Claude LELOUCH sau IT MUST BE HEAVEN cu si despre Elia SULEIMAN.
Multumesc mult pentru recomandari!
Cu drag.