“Fericirea o gasim doar atunci cand suntem fericiti noi cu noi.” Interviu cu Andreea Litescu
Written by Otrava, Posted in Bucurestiul meu, Film, Travel
A fost primul sef de baza femeie de la Wizz Air, a devenit comandant-pilot la mai putin de 30 de ani, este autoarea unei carti pentru cei mici, are o fetita superba – Sara – si un sot care o sustine in tot ceea ce face. A stiut din adolescenta ca asta vrea sa faca – la 17 ani a descoperit dragostea pentru zbor, plutind intr-un avion de mici dimensiuni. A devenit apoi pilot de elicoptere si, de peste 14 ani, piloteaza avioane comerciale. Timpul petrecut sus, printre nori, insumeaza aproape un an din viata ei. Am bucuria si placerea sa stau de vorba la “Romania mea” cu Andreea Litescu.
Tata imi spunea mereu sa fiu modest si sa respect pe toata lumea pentru ca de la fiecare om ai ce invata. Ce ai invatat cel mai de pret de la parintii tai?
De la parintii mei am invatat in primul rand sa fiu OM. Am fost educata sa respect fiecare om in parte si sa iubesc animalele si natura, sa descopar bunatatea in fiecare gest marunt. Poate cel mai frumos dar primit de la ai mei este faptul ca au crezut mereu in mine ca pot….ca pot face tot ceea ce imi propun. Mereu m-au incurajat sa fac ceea ce imi doresc si sa nu-mi pun niciun fel de limite, nici macar cerul.
Daca ma intreba cineva care sunt cele mai grele meserii din lume…pilot de aeronava e in top. Cum te-ai indragostit de meseria asta si ce ai facut ca sa ajungi aici?
De zbor m-am indragostit acum aproape 20 ani cand am vazut un avion de acrobatie decoland de pe pista aerodromului Geamana de langa Pitesti. In vara lui 2001 a avut loc Campionatul European de Elicoptere Radio-Comandate unde am vazut pentru prima data un avion de acrobatie decoland! Din acel moment ceva s-a schimbat complet in mine si am stiut ca vreau sa devin pilot!
Pasiunea si respectul fata de aviatie le datorez tatalui meu care, desi nu are nicio legatura cu acest domeniu, a fost mereu fascinat de el si mi-a indus interesul fata de avioane! Imediat dupa primul an de facultate am aflat de existenta Scolii Superioare de Aviatie Civila unde am fost acceptata in cadrul primei grupe de piloti de elicoptere civile.
Pot spune asadar ca totul totul a inceput cu un vis si o speranta care s-a transformat in timp, cu multa munca, intr-o cariera de aproximativ 8000 de ore zbor pe diferite tipuri de avioane si elicoptere: Zlin, Cessna, Piper, Diamond, Eurocopter 120 si 155, Beoing 737 si Airbus 320/321. Practic am petrecut aproape un an din viata mea acolo sus in biroul meu zburator de la 11000 de metri.
Cred ca am fost persoana potrivita la locul potrivit si in acel moment oarecum planetele s-au aliniat. Cu toate ca nimeni din familia mea nu lucrat in acest domeniu, pasiunea mea pentru aviatie m-a determinat sa deschid noi drumuri si sa arat tuturor ca femeile pot deveni tot ceea ce isi doresc ele lasand deoparte preconceptiile.
Tot de aici cred ca a venit si propunerea celor de la National Geographic sa prezinte povestea mea in cadrul campaniei lor de brand „Exloreaza o noua cale” menita sa inspire publicul sa dea frau liber curajului si curiozitatii sa descopere noi drumuri, aventuri, investigatii prin noile sale serii documentare incepand cu luna aprilie.
Povesteste-ne mai multe despre colaborarea cu National Geographic…
Pentru mine este o mare bucurie acest proiect. M-am simtit onorata sa fiu mai aproape de femeile puternice pe care le descopar in cadrul seriilor documentare de la National Geographic si care au contribuit semnificativ la dezvoltarea domeniilor in care activeaza.
Daca acum cativa ani cand ma uitam la documentarele National Geographic mi-ar fi spus cineva ca o sa fiu invitata sa fac parte dintr-un proiect alaturi de oameni remarcabili precum Toma Coconea (unul dintre cei mai buni parapantisti ai lumii) si Alin Totorean (singurul roman care a strabatut pe jos desertul Atacama( Chile) as fi spus ca nu cred.
Iar faptul ca am ocazia sa impart pasiunea mea pentru zbor catre alti oameni conteaza enorm, pentru ca viata ne invata in fiecare zi cum sa transformam imposibilul in posibil si sper ca drumul meu prin aviatie sa inspire tineri dornici sa urmeze acelasi vis pana la capat. Va invit sa descoperiti o parte din experientele mele in materialul video pe care l-am pregatit alaturi de echipa National Geographic Romania.
In plus, va las si cateva repere din luna aprilie la National Geographic, o serie de serii documentare de aventura, explorare si investigatie ce merita urmatite si care ii poarta pe telespectatori pe noi cai de explorat: • Oceanul pe uscat, in premiera in fiecare marti, din 12 aprilie, de la 20:00 • Climatul schimbarii, in fiecare duminica, de la 20:00 • Epave investigate, in fiecare luni, de la 21:00 • Albert Lin: Secretele civilizatiilor antice, in fiecare duminica, de la 22:00 • Pe urmele dinozaurilor, in fiecare sambata, din 16 aprilie, de la 22:00.
„Cea mai mare calitate a pilotilor e ca se adapteaza tot timpul. Pentru ca niciun zbor nu seamana cu altul.” Nu este ca in oricare alta meserie..adica nu intervine rutina?
Fiecare zbor este complet diferit fata de cel precedent si singura rutina din viata unui pilot este reprezentata de procedurile si checklist-urile pe care le respectam in fiecare zi si care ne ajuta sa ducem si aducem sute de pasageri in siguranta.
Viata nu sta-n zile si nici in nopti. Sta in intalnirile cu oameni si in amintirile pe care ti le faci. Care sunt intalnirile remarcabile din viata ta?
Sunt foarte recunoscatoare pentru tot ceea ce traiesc, avand sansa sa cunosc oameni din toata lumea, fiecare cu povestea lui de viata si cred ca fiecare zbor are cel putin o amintire remarcabila. Uneori ne intalnim peste ani si ani in care poate nu ne-am vazut, dar ne aducem aminte de un anumit zbor si asta inseamna dragostea pentru aviatie. Am prins de atatea ori rasaritul sau apusul in avion alaturi de oameni minunati, creand astfel amintiri pe care le voi spune intr-o zi Sarei si asta ma face sa simt ca traiesc cu adevarat. In cariera mea de pilot de linie am zburat cu sute de piloti de alte nationalitati si fiecare in parte ocupa un loc special in sufletul meu si chiar daca suntem imprastiati peste tot in lume este mereu frumos sa primesti mesaje de la ei.
Banuiesc ca orice zi din viata ta incepe cu o cafea buna 🙂 Cum arata o zi din viata ta de pilot? Ce vine dupa cafea?
Cu siguranta primul item de pe checklistul meu personal este o cafea cu mult lapte, apoi in functie de ceea ce va urma in acea zi: zbor, sedinte, plecari in alte tari, filmari sau o zi alaturi de familie, aleg sa zambesc. Pentru ca este important sa ne bucuram de fiecare zi in parte. Daca voi avea zbor in acea zi voi incepe prin a imbraca uniforma de pilot, apoi voi conduce catre aeroport, unde, la birou o sa ma intalnesc cu intregul echipaj. Vom verifica toate detaliile zborului si vom face un briefing general alaturi de colegul sau colega mea de zbor si intregul echipaj format din 4 sau 5 insotitori de zbor in functie de tipul de avion din acea zi. Apoi va urma drumul catre aeronava prin aeroport si momentul in care vom urca scarile care ne vor duce in flight deck (cabina de pilotaj). Acolo vom incepe pregatirea pentru decolare, vom alimenta avionul, vom verifica partea exterioara a avionului, urmand imbarcarea pasagerilor, vom inchide usile, vom face sau nu push-back, vom porni motoarele si vom incepe rulajul pentru pista de decolare in serviciu din acea zi. Apoi vor urma toate etapele unui zbor pana la destinatie unde vom repeta tot ceea ce am facut la sol la Bucuresti.
Ai fost prima femeie Comandant de baza din Romania. Cum a fost pentru tine experienta asta?
A fost o oportunitate sa ma dezvolt, sa invat sa manageriez o baza precum Otopeni cu aproximativ 120 de piloti. Aceasta functie a insemnat foarte mult deoarece am invatat ce inseamna sa ai grija de oamenii din jurul tau in timp ce am continuat sa zbor ca si comandant. Referitor la faptul ca am fost prima femeie as spune ca in ceea ce priveste aviatia nu ma gandesc prea mult in termeni de femeie sau barbat, toti suntem piloti, mai ales, pentru ca avionul nu stie cine se afla in spatele mansei. As spune poate ca am fost mandra sa fiu prima romanca intr-o astfel de pozitie in compania mea pentru ca ma bucur sa reprezint tara noastra peste tot unde merg.
Atunci cand am descoperit zborul mi-am dat seama ca nu conteaza ca sunt fata pentru ca atata timp cat voi munci pentru ceea ce-mi doresc, totul o sa fie posibil.” A fost un avantaj sau un dezavantaj ca esti femeie in meseria asta?
Depinde de fiecare de noi cum vrem sa vedem ceea ce suntem. Pentru mine nu a contat ca sunt femeie si din acest motiv nu a fost niciodata niciun avantaj sau dezavantaj faptul ca sunt femeie. Consider ca cel mai important este sa fiu pilot si sa fac acest lucru cu maxima dedicatie pasiune si responsabilitate.
Am un prieten care mi-a zis ca daca fac interviu cu tine sa te intreb daca trebuie sa ne panicam cand sunt turbulente? 🙂
Turbulentele sunt o parte absolut normala a zborului si sunt prezente in multe dintre zborurile pe care noi le efectuam asa ca puteti sa stati linistiti. In tot acest timp noi ca si piloti vom incerca sa obtinem toate informatiile necesare pentru a vedea daca putem evita astfel de turbulente prin schimbarea nivelului de zbor pentru a oferi confort maxim pasagerilor nostri.
Crezi in bucuria lucrurilor simple? Care sunt lucrurile simple care te fac fericita?
Sunt adepta lucrurilor simple pentru ca ele ne aduc cu adevarat fericirea. Uneori o cafea bauta alaturi de familie undeva la munte poate sa insemne mai mult decat o vacanta in Maldive. Consider ca fericirea o gasim doar atunci cand suntem fericiti noi cu noi.
Care e cel mai frumos avion din lume si de ce?
Fiecare avion are frumusetea lui, dar cel mai frumos este mereu cel pe care il pilotezi chiar acum. Iar cel mai important este sa fii recunoscator pentru sansa de a zbura indiferent ca este avion, elicopter, parapanta sau un covor zburator din povesti..…
“Am grija de mine atat fizic, cat si psihic, pentru ca este important sa ne respectam atat trupul, cat si sufletul” Cum reusesti sa faci mereu asta?
Oprind lumea si dandu-ma jos din tumultul vietii de zi cu zi! De cand a aparut Sara in viata mea am invatat sa imi setez alte prioritati si am invatat sa am grija de mine in primul rand. Fizic o fac incercand sa mananc cat mai sanatos, principiul meu este sa includ cat mai multe fructe si legume in meniul meu, de asemenea fac tot posibilul sa fac cat mai mult sport: fitness, plimbari cu bicicleta alaturi de Sara, snowboard si ma gandesc serios sa ma apuc de tenis in curand pentru a putea juca impreuna cu Sara. Psihic: ma relaxez prin plimbarile simple alaturi de Sara si Nor, calatoriile alaturi de Sara si Rares peste tot prin lume, ascultand muzica si band o cafea. In fiecare zi includ ceva care ma face fericita.
“Ii sfatuiesc pe cei care se plang de job-urile pe care le au sa inchida ochii si sa-si dea seama pana la ce varsta se vad facand meseria aia.. sa lupte pentru crezul lor.” Sunt vorbele lui Marius Manole intr-un interviu la mine pe blog. Tu ce ii sfatuiesti sa faca pe cei care nu isi gasesc calea?
Sa traga aer in piept si sa se gandeasca serios ce vor de la viata lor. Desi pare ca suntem nemuritori avem o singura viata care merita traita asa cum vrem, deci nu ai niciun motiv sa nu lupti pentru viata pe care ti-o doresti. In fiecare incerc sa vizualizez ce imi doresc pe viitor si apoi incep sa imi fac planuri pentru a ajunge la destinatia visurilor mele. Nu mereu iese totul perfect, dar uneori este mai importanta calatoria decat destinatia si cel mai important este sa o facem cu zambetul pe buze. Asa ca fa ceea ce te face fericit, accepta noi provocari si mergi pana la capatul lumii pentru visul tau.
De ce se aplauda la unele curse? Chiar sunt curios de unde vine treaba asta. Stiu ca nu e romaneasca pentru am intalnit si in America de Sud aplaudaci…ai idee de unde a pornit nebunia asta?
Nu am nici cea mai mica idee de unde a pornit acest trend al aplauzelor, dar eu cred ca este o bucurie combinata cu relaxarea multor pasageri de a ajunge din nou cu “picioarele” pe pamant.
“Aviatia este cel mai utilizat subiect la noi in familie.” Cum e sa ai o relatie cu un om care area aceeasi meserie ca a ta? Care sunt avantajele in acest sens?
Fiind o familie de aviatori cred ca cel mai frumos este faptul ca intelegem tot ceea ce traim zi de zi: de la trezirile de dimineata cand multi inca viseaza, la noptile pierdute in avion asteptand aterizarea si rasaritul, la faptul ca uneori suntem plecati de acasa si pana la discutiile despre cum a decurs zborul in acea zi. Toate acestea pentru noi inseamna o normalitate, iar lumea zborului este pentru noi acasa. Inclusiv cea mica iubeste zborul si calatoriile pentru ca am introdus-o in lumea aceasta de la cateva luni. Uneori cand este departe de noi se uita pe cer si atunci cand vede un avion le spune celor din jur: Uite, mami si tati!
Ce nu te-a intrebat nimeni in niciun interviu si ai vrea ca lumea sa stie asta despre tine?
Faptul ca sunt foarte empatica si ca nu este totul despre mine. De faptul ca sunt mandra de toti oamenii din viata mea, de toti colegii mei care merg in fiecare zi la zbor, de familia mea care ma sustine in fiecare zi, de prietenii mei care sunt alaturi de mine mereu. Poate lectia cea mai frumoasa a venit atunci cand am devenit Comandant si am inteles ca nu mai este totul despre mine, ci despre cel de langa mine care abia asteapta sa-i creasca si lui sau ei aripile.
Aeroportul mi se pare un loc incarcat de emotie. Regasiri, lacrimi, imbratisari…Cum e sentimentul asta sa aduci oamenii acasa?
Sa stii ca ai avut sansa sa faci un singur om fericit inseamna enorm, sa stii ca faci asta pentru sute de pasageri in fiecare zi este ceva ce nu poti explica in cuvinte. De fiecare data cand ies pe usa din aeroport care ne desparte de cei care isi asteapta oamenii iubiti ma emotionez cand vad oameni sarind in bratele celor dragi sau plang revazandu-si familia dupa mult timp departe de casa.
Cum s-a nascut Luna vrea sa zboare?
“Luna vrea sa zboare” este de fapt o scrisoare in timp pentru Sara. Mi-am dorit ca intr-o zi Sara sa citeasca copiilor ei povestea mea si dragostea mea fata de zbor pentru ca asa povestea mea va merge mai departe si va inspira si alte generatii. Plus ca Luna nu este doar despre mine, Luna poate sa fie orice suflet de copil care indrazneste sa viseze imposibilul.
Ai o fetita superba. Cum e relatia cu Sara?
Sara reprezinta motivatia mea din fiecare zi! Este cel mai frumos sentiment sa stiu ca acolo undeva in multime ma va astepta ea mereu pentru ca nu credeam ca un pui de om ma va schimba atat de mult si ma va invata sa iubesc asa cum o fac azi. Cea mai frumoasa descriere a relatiei noastre o face Sara de fiecare data cand imi spune “mami, eu fara tine nu sunt eu!”, iar asta simt si eu. Ne iubim enorm si chiar daca biroul meu este la 11000 de metri departe de Pamant stie ca daca se va uita catre cer ma va gasi imediat.