“In viata de zi cu zi ratam sa ne solidarizam.”
Written by Otrava, Posted in Teatru
Am vazut “De vanzare” despre cazul Pungesti si mi-a placut extreme de tare. Femeia asta este extrem de talentata si are o forta pe care o imparte actorilor si la finalul spectacolului …celor prezenti in sala. Te pune pe ganduri…te face sa iti folosesti creierul.
“Fiecare dintre cele cinci scene ale spectacolului este o fictiune inspirata dintr-o realitate sau dintr-un anumit tip de discurs public prezent in societatea romaneasca actuala: de la zidul construit in Baia Mare pentru a separa comunitatea rroma de soseaua principala a orasului si pana la marcarea din ce in ce mai radicala a diferentelor intre categorii sociale, etnii, generatii. Sub pretextul respectarii unor conventii sociale si al salvarii cetateanului, sunt inventate de fapt reguli noi menite sa stigmatizeze diferenta si sa estompeze tot ceea ce ar putea sa ne apropie. Mai grav decat radicalizarea discursului politic despre saracie – vazuta ca o vina a celui incapabil sa fie eficient – este faptul ca acesta a contaminat spatiul public si risca sa devina o perspectiva normala, justa, perfect indreptatita.” Gianina Carbunariu
“Timplul nu trebuie sa mearga mai departe oricum.” Marina Constantinescu.
“Nu imi propun sa conving pe nimeni de ceva. Uneori vorbesc despre solidarizare cu niste lucruri foarte importante. Teatrul are puterea de a aduna pentru o seara un mic grup, o comunitate. Daca pentru o seara in aceasta comunitate o astfel de tema devine importanta pentru noi toti…cred ca am castigat un pic. Am castigat ceva. Nu stiu cat..dar am castigat.”
Va invit sa vedeti un interviu cu Geanina Carbunariu in cadrul emisiunii “Nocturne” realizata de Marina Constantinescu.
Banksy de Botosani: Pustiul de 17 ani care s-a ridicat impotriva comunismului.
Mugur Calinescu (28 mai 1965 – 13 februarie 1985) avea doar 17 ani si era elev la Liceul A.T. Laurian din Botosani cand, in septembrie 1981, a alertat organele de Securitate timp de o luna pentru ca a scris pe ziduri si panouri inscriptii menite sa provoace in oameni o reactie fata de incalcarea flagranta a tuturor drepturilor si libertatilor cetatenesti, fata de situatia dezastruoasa a economiei din acea perioada. Dupa ce a fost prins, a fost continuu chemat la Securitate. La doi ani dupa momentul septembrie 1981, Mugur Calinescu se imbolnaveste de leucemie si moare in anul 1985.
“Pe linga documentele scrise in limbajul de lemn al aparatului opresiv al vremii (planuri de masuri, note informative, note de analiza etc), in cele 200 de pagini ale dosarului nr. 738 privind „Elevul” sunt pastrate si declaratiile unui tinar care reuseste sa ramina fidel propriilor convingeri in ciuda presiunilor Securitatii si a lipsei de solidaritate a celor din jurul sau. Cred ca tinerii au nevoie de modele pe care sa le inteleaga, iar Mugur Calinescu este, in acest sens, un model de atitudine necesar.
Despre cazul Mugur Calinescu am aflat citind „Hainele regelui” din volumul „Sase feluri de a muri”, carte scrisa de reputatul istoric si eseist Marius Oprea. Documentarea cazului a fost realizata de istoricul si activistul Mihail Bumbes care ne-a pus la dispozitie o copie a dosarului „Elevul”, precum si interviuri realizate cu mama lui Mugur si cu doi dintre ofiterii implicati in acest caz. Multumim Militiei Spirituale.
La fel ca si in cazul spectacolului „X mm din Y km”, realizat acum 2 ani la Fabrica de Pensule din Cluj si bazat pe o stenograma din dosarul jurnalistului si disidentului Dorin Tudoran, metoda de lucru a fost interogarea documentului prin mijloace teatrale. Scenariul care sta la baza spectacolului „Tipografic Majuscul” este un colaj de materiale ready-made (documente si interviuri), insa spectacolul este un exercitiu de imaginatie, o fictiune ce incearca sa chestioneze aceste urme ale unei realitati din istoria recenta si felul in care ele ne ajuta sa intelegem lumea in care traim astazi.” Gianina Carbunariu
“Pe mine ma intereseaza ca actorii sa iasa din teatre. Uneori ramanem prea mult timp captivi aceluiasi loc”, Gianina Carbunariu.